Cuketové chipsy

K filmu patří něco slaného, což si obvykle neladí se zásadami zdravé výživy. Už před nějakým časem se na našem trhu začaly objevovat zeleninové chipsy, ať už řepa, cibule, kapusta, celer.... s cílem nalákat spotřebitele na zdravější formu chipsů. Když jsem však studovala složení, moc mě nepotěšilo, proto jsem si chtěla vyrobit chipsy domácí. Upřímně, co může být lepšího než pěkně čerstvé křupavé chipsy přímo z trouby přikusovat k nějakému fajn filmu. Gramáže jsem tentokrát neuváděla, vyrobte si podle potřeby :-)


Cuketové chipsy




  • cuketa
  • olivový olej
  • sůl









Cuketu jsem omyla, konce odkrojila a škrabkou na brambory jsem nakrájela na teňounké plátky. Můžete případně použít mandolínu či struhadlo. Rozprostřela na pečícím papírem vyložený plech, potřela olivovým olejem, osolila a dala péct.

Musím se přiznat, že se mi první várku povedlo spálit, proto doporučuji péct při nižší teplotě a radši sedět u trouby a kontrolovat.

Nemusíte používat jen sůl, fantazií se meze nekladou. Já jako premiéru nechtěla zkoušet žádné experimenty, proto sem sáhla po klasice.  Určitě se hodí provensálské bylinky, uzená paprika, tymián, rozmarýn atd. Ale pozor, pokud nehodláte várku chipsů hned jíst, nesolte. Chipsy by zvlhly a nebyly by křupavé.

Stejně tak se nemusíte omezovat jen na cuketu. Bezvadná musí být řepa, mrkev, batáty nebo obyčejné brambory nebo třeba nasladko jablka se skořicí...




Dobrou chuť :-)




63 komentářů:

  1. parádny nápad a človek má hneď pocit, že maškrtí zdravo :)

    OdpovědětVymazat
  2. Výborný recept! Též připravuji podobným způsobem, jen ještě přidám pár kapek vinného octa, na jemné plátky nakrájený stroužek česneku a bazalku či petrželku.V italské kuchyni tento recept nese název zucchine alla scapece...:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní super, musím zkusit :-)

      Vymazat
    2. Přikláním se k té ochucené, neboť cuketa samo o sobě žádnou chuť nemá a z mrkve batátu či červené řepy, jak jsem vyzkoušela já, musí být stejně nepříjemně sladké...

      Vymazat
  3. Tak toto musím vyskúšať! V chladničk mám pol cukety, tak padne za obeť experimentovaniu :)

    OdpovědětVymazat
  4. toto je superskeeee! ja cuketu zboznujem na vsetky mozne sposoby ;o)

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý nápad, mě většinou ani ty kupované zeleninové chipsy nechutnaly! Takže zkusím :)

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělý nápad, jak se najde příležitost, tak určitě vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě vyzkoušej a dej pak vědět, jestli chutnalo.

      Vymazat
  7. ahoj řepu, batáty i mrkev mám otestované a jsou super! Cuketu musím vyzkoušet!!!

    OdpovědětVymazat
  8. mnaaam :-) tak taketo dobre zdrave a jednoduche veci su najlepsie! :)

    OdpovědětVymazat
  9. To vypadá skvěle, také vyzkouším ;-)

    OdpovědětVymazat
  10. cuketu mám ráda na všechny způsoby, určitě vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
  11. Já dělám nasladko, jablečné chipsy, zeleninové jsem plánovala už od podzimu a pořád jsem se k nim nějak nedostala. Ale tyhle fakt dělají chutě!

    OdpovědětVymazat
  12. Když jsem se včera podívala na tento recept. Hned jsem musela běžet a vyzkoušet to. Jelikož jsem doma měla jen řepu, tak jsem to zkusila a výsledek byl báječný :) Děkuji za recept. :)

    OdpovědětVymazat
  13. Odpovědi
    1. byly super, daleko lepší jak kupované. A navíc, konečně máme cuketovou sezónu :-)

      Vymazat
  14. To je skvělý nápad! Cuketu zrovna doma nemám, ale mám batáty a řepu, takže vyzkouším. Ale tu cuketu stejně asi koupím a vyzkouším i tu ;-)

    OdpovědětVymazat
  15. Další věc kterou jsem podle Tebe dělala, a opět mi chutnalo i když jsem je lehce připekla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky jsem měla první várku snědší :-D chce to opatrně

      Vymazat
  16. Super nápad, zdravé mlsání. Cuketu jíme často, ale takto jsem ji ještě nezkoušela. Díky za tip, to si myslím bude mým dětem chutnat:-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. bezva, jestli sklidí úspěch u dětí, tisíckrát lepší než brambůrky :-)

      Vymazat
  17. a ta teplotka zhruba holky?? :) dííky
    barča

    OdpovědětVymazat
  18. Taky pořád přemýšlím, na kolik stupňů a jak dlouho péct - aspoň přibližně prosím! Terka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jej, to už si nevzpomínám úplně přesně, už jsem dlouho nepekla, jak není sezóna. něco kolem 100-140 max, aby se chipsy nespálily.

      Vymazat
  19. Dneska se chystám na všezeleninové chipsy,a moc se na ně těším. Tak doufám, že se to povede:)

    OdpovědětVymazat
  20. Dnes jsem náhodou narazila na vaše stránky a nestíhám slintat a obdivovat. Miluju zeleninu, ale o zeleninových chipsech slyším prvně. Ale cukety nyní nemám, ještě mám uskladněnou jednu dýni, myslíte, že by to šlo také? Ještě mám vlastně mrkev, řepu a celer, jdu na to jupí, děkuju a přeji hodně dalších skvělých nápadů!!!
    Bohunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dýni jsem ještě nezkoušela. Ale mrkev, řepa, petržel fungují taky báječně, ty sou prověřené.

      Vymazat
  21. Tedy uděluji velikánskou pochvalu a mrzí mě, že nemám moc udělit nějaký řád. Opravdu. Chipsy byly tak skvělé, že při čekání na druhý plech jsem první snědla sama. Zkoušela jsem červenou řepu, celer a mrkev. Opravdová ňaminka, naprostý luxus. Opravdu ještě jednou děkuji za inspiraci. Také jsem tu zahlédla banánovolněné sušenky a hned vyzkoušela a ty jsou tady úplně fantastické, opravdová lahůdka. Smekám. Děkuji a jdu studovat další recepty.
    Děkuji za tento blog.
    Bohunka

    OdpovědětVymazat
  22. Na kolik to pečete? mě se nějak nedaří :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. velmi slabě, jinak se spálí. klidně na 100 a kontrolovat.

      Vymazat
  23. Me se nejak nedari :( bud je mam jeste mokre nebo pak spalene :( jak dlouho na tech 100 tak pecete?? Ja kontrolovala, porad byly uprostred mokre, ale nektere uz mi zacaly hnednout...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to se těžko radí, každá trouba je jiná. Naše trouba je třeba hrozně slabá, kdybych měla vše péct podle předpisu, tak nic nedopeču, koláč co se peče běžně hodinu, tam mám i hodinu a půl... takže to chce opravdu vychytat. Zkuste mrkev, petržel, řepu, s těmi to jde lépe

      Vymazat
  24. tak ty musím rozhodně vyzkoušet! v poslední době jsem si cuketu strašně oblíbila :) a tahle variace vypadá dost lákavě! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky že je :-) bezva alternativa třeba k filmu :-)

      Vymazat
  25. tak cukety jsem "nakrajela" skrabkou. lehce posolila, radeji nechala vypotit (at neni mekka) a poradne vysusila. vyskladala na plech s pecicim papirem. lehce potrela olejem. a troubu dala na nejnizsi stupen, at se to spis susi nez pece. po pul hodine nic - jen mekka, tepla cuketa. tak jsem cekala dalsich 15 minut - cuketa nepatrne hnedla, ale stale byla mekka a vlhka. no a pak, behem peti minut najednou zacala cernat! ale stale byla mekka :D nechapu, kde jsem udelala chybu :) jo a cele se mi to na ten pecici papir prilepilo (ne pripalilo, prilepilo), takze pri snaze sundat platky dolu jsem je roztrhala na cimpr campr. nakonec jsem tu mekkou, spalenou a prilepenou hmotu musela shrnout silou sterkou z papiru a pak tu slepenou kouli potrhane cukety hodit do kose.. :D

    dekuji za recept, ale nerozumim mu :D

    Betka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, má snaha dopadla nejednou velice podobně. :-) Buď spálené nebo přiliš měkké. Škoda, že mi to slečno Lucie nemůžete upéct doma a ukázat, jak na to. ;-)) Jistě je to delikatesa. Alena

      Vymazat
    2. Bětko, děkuji za upřímný příspěvek, takhle jsem se při pročítání diskuzí na internetu snad ještě nepobavila :D
      Recept zkusím, ale už mám takové tušení, že to bude mít stejný konec:D

      Vymazat
    3. dobrý den Bětko, dopadla jsem úplně stejně :-)
      nechápu jak se to někomu podaří upéct jinak :-)

      hanka

      Vymazat
    4. pěkný den, zkoušela jsem cuketu, nakonec se mi nejvíce osvědčilo o něco silnější plátky než škrabkou, na 100 stupňů a na dvě hodiny. vyndala jsem je krásně křupavé, opravdu chipsové - dopředu jsem nesolila, až po vyndání a vychladnutí. musí se ale dát po vychladnutí do pytlíku, protože do rána mi volně vložené v misce zvlhly...
      lepší mám ale zkušenost s červenou řepou, ta šla i na víc stupňů a rychleji ;-)
      Monika

      Vymazat
  26. mňam vypadá to naprosto dokonale... musím to dnes vyzkoušet, kamarádka má dnes narozeniny tak ji připravím tuhle dobrůtku)

    OdpovědětVymazat
  27. Tak jsem je právě udělala a všichni mi je snědli... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. na jednu stranu je mi to líto, na druhou těší, že tak chutnají... nezbývá, než se pustit do další várky :-)

      Vymazat
  28. já jsem je udělala, ale je to piplačka a výsledek nevypadal jako na obrázku. Když je každý kus jinak tlustý,tak se musí i postupně vyndavat z trouby a při sušení 110 stupnů, to pak máte hodinu co dělat, hlídat a hlídat. A také se strašně zmenší. Jinak byly fakt dobrý,ale ta piplačka mi za to nestojí.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář :-)