Kváskový drobenkový koláč

Drobenkový ovocný koláč byl vůbec nejoblíbenější koláč mého dětství. Je celkem fuk, jestli rybízový, borůvkový, meruňkový, rynglový, švestkový... Prostě ovoce s drobenkou, co může být lepšího? Proto si asi dokážete představit mé nadšení, když jsem před pár lety zjistila, že existuje něco jako krambl? Ale dnes se vrátíme ke klasice, opět krapet jinak. 



Kvásek si celkem spokojeně nějaký čas hoví v lednici a mně, ťuk, ťuk, se daří jej udržovat při životě. A protože kvásek neznamená jen chleba, vrhla jsem se na sladké pečení. Proto se určitě můžete těšit na spoustu dalších sladkých kváskových receptů. 

Nevím, proč máme tak blbý zvyk, vždycky na konci sezóny zamrazíme spoustu ovoce na horší časy. Celou zimu je křečkujeme a pustíme se do spotřeby až těsně před další sezónou. Takže jsem o víkendu usoudila, že by nebylo marné trošku mrazák pročistit vzhledem k jarnímu počasí a příslibu nové úrody. Doufám, že nejsme poslední, komu ještě nějaké to ovoce zbylo a vrhnete se na koláč se mnou. Nebo to berte jako tip, co udělat s první ovocnou nadílkou :-)

Původní recept pochází z moc pěkného blogu www.varimezdrave.cz, který byl asi vůbec prvním blogem zabývajícím se "zdravějším" vařením u nás, na který jsem narazila. Málem bych na něj zapomněla, ale náhoda tou chtěla, že jsem se k němu opět proklikala a nejradši bych vyzkoušela všechny recepty, hlavně ty kváskové :-)

Pravda, koláč je krapet časově náročnější, ale jde jen o to čekání, až vykyne, v mezičase se můžete věnovat jiným činnostem. Protože jsem holka váhavá a mlsná, udělala jsem část borůvkovou, rybízovou a jahodovou, ale už se nemůžu dočkat na meruňky a švestky...  



Kváskový drobenkový koláč (malý plech)

Inspirace: http://www.varimezdrave.cz

Žitný kvásek
  • 1 lžíce kvásku
  • 110 g celozrnné žitné mouky
  • 110 g filtrované vody
Koláč
  • 200 g žitného kvásku
  • 200 ml rostlinného mléka
  • 20 g olivového/kokosového oleje
  • 30 g medu či jiného tekutého sladidla
  • 250 g celozrnné špaldové mouky
  • špetka soli
  • libovolné ovoce (cca 300 g)
  • 3 lžičky třtinového cukru
Drobenka
  • 70 g celozrnné špaldové mouky
  • 1 lžíce olivového/kokosového oleje
  • 1 lžíce medu

V misce jsem rozmíchala lžíci kvásku ve vodě, přisypala mouku a důkladně promíchala v hustou hmotu a nechala přes noc pracovat (cca 12 hodin).

Následující den jsem si odvážila aktivovaný kvásek a zbytek dala skladovat do lednice na příští kváskování. Ve vlažném mléce jsem si rozmíchala med, přilila olej, promíchala s kváskem a zasypala 170 g mouky se špetkou soli. Pomocí vařečky jsem prohnětla těsto, můžete použít i mixér. Přikryla jsem těsto čistou utěrkou a nechala kynout na teplém místě 5 hodin. 

Po 5 hodinách jsem k těstu přisypala zbytek mouky (80 g), prohnětla a přendala na olejem vymazaný a moukou vysypaný plech. Těsto jsem opět přikryla utěrkou a dala kynout na teplé místo ale už jen na hodinu. 

Mezitím jsem si připravila ovoce a drobenku. Mražené ovoce jsem zbavila přebytečné vody a promíchala s troškou třtinového cukru. Na drobenku jsem si pomocí rukou zpracovala mouku s olejem a medem, až mi vznikla drobivá směs.

Ovoce jsem pokladla na vykynuté těsto a posypala drobenkou. Koláč jsem dala péct do předehřáté trouby na 200 stupňů, po 10 minutách jsem teplotu snížila na 180 stupňů a dopekla dalších 40 minut.  








11 komentářů:

  1. taky ho řadím mezi své oblíbené - nejčastější kulinářský počin mojí prababičky :)
    těším se, až ho vyzkouším ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadá úžasně :) Drobenku jsem vždy chodívala uždibovat tajně babičce do kuchyně : D

    OdpovědětVymazat
  3. Právě jsem dala kynout, a už teď se na něj strašně těším! :)) Vypadá to nádherně...

    OdpovědětVymazat
  4. Můžu se prosím zeptat, na jak velký plech je tato dávka? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to uvedeno v receptu! Malý plech = poloviční toho klasického.

      Vymazat
    2. Omlouvam se...prehlidla jsem. Jdu na nej. Dekuji;-)

      Vymazat
  5. Tak mě se nějak nepovedl :o( Vypadá moc hezky, ale chuťově je trochu nevýrazný. Asi s kváskem zůstanu jen u pečení chleba, ten mi aspoň jde :o) Oli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. každému nechutná kvásek nasladko, také mi už pár receptů nejelo, tenhle koláč byl ale fajn :-)

      Vymazat
  6. Zajimalo by me, jestli byl kolac pekne nadychany, kdyz byl delany z celozrnne spaldove mouky? Mam zkusenost, ze kdyz dam jen celozrnnou mouku, tak testo neni tak nadychane jako s hladkou... Dekuji

    OdpovědětVymazat
  7. Dnes jsem pekla první koláč z kvásku a musím říct že se moc povedl. Nepekla jsem naposledy ;-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář :-)